loading...
آموزشگاه موسیقی چکاوک
luxeshope بازدید : 201 جمعه 09 تیر 1391 نظرات (1)

ابرکوه-رحیم میرعظیم" سرپرستی یزد فردا:چهارمین جشنواره آواها و نواهای سنتی ابرکوه با استقبال مردم و هنرمندان روبرو شد .

چهارمین جشنواره آواها و نواها که دیشب تا پاسی از شب در سالن شهید رجایی آموزش و پرورش و با همت کانون بسیج هنرمندان برگزار شد با استقبال بسیار خوب اقشار مختلف مردم همراه بود.

این برنامه که از سال پیش و از سومین دوره در دستور کار بسیج هنرمندان شهرستان قرار گرفته است زمینه بسیار خوبی را برای آشنایی مردم با این موسیقی ها و همچنین اجرای گروه های مختلف به عنوان یک نیاز جامعه موسیقی فراهم کرده است.

در حشیه این برنامه هنرمندان عرصه موسیقی با فرصت پیش آمده و با امید به رفع مشکلات درد دل های خود را با خبرنگار ما در میان گذاشتند.

در گفت و گو با  جمعی ازهنرمندان،کارشناسان و همچنین برخی از دست اندکاران عرصه موسیقی به آسیب شناسی مسائل حیطه موسیقی سنتی پرداخته ایم.

مردم را با فرهنگ پر افتخار خود آشنا سازیم

یکی از هنرمندان موسیقی و تماشاگر حاضر در سالن اظهار داشت: امروز همه ما به نوعی با موسیقی ارنباط داریم و از آن جا که تهاجم فرهنگی غرب از هر سو در کمین که جوانان را به سمت خود جلب کند مسئولین می توانند با پرداختن هر چه بیشتر به موسیقی سنتی که از فاخر ترین موسیقی ها است و هیچ گونه مغایرتی نیز با دین مقدس اسلام ندارد مردم را با فرهنگ پر افتخار خود آشنا سازند و راه را بر نفوذ فرهنگ غرب و اشاعه موسیقی های بیگانه ببندند.

وی افزود:در شهرستان ابرکوه و با وجود این همه هنرمند باید همه ماهه برنامه ای برای ارائه آثار هنرمندان موسیقی تدارک دیده شود تا آنان بتوانند به ارائه آثار خود بپردازند و مسائلی مانند تأمین سالن مناسب که بتواند پاسخگوی حضور مردم در این برنامه ها باشد یکبار برای همیشه حل شود.

یکی دیگر از هنرمندان حاضر نیز گفت: متأسفانه به واسطه عدم توجه مسئولان، مردم و به خصوص جوانان با موسیقی غربی بسیار بیشتر از موسیقی سنتی آشنا هستند و باید با فراهم آوردن زمینه های مناسب و از جمله دلگرمی دادن به هنرمندان و همچنین اجرای برنامه های مناسب به رفع این مشکل پرداخت.

نیار به آموزش و توجه داریم

محمود عمودی نژاد هنرمند  80 ساله اسفند آبادی که در این شب به اجرای برنامه پرداخت در این زمینه اظهار داشت:ما نیاز به آموزش داریم تا داشته های خود را به شکل صحیح ارائه کنیم.

شهرام مخناری یکی دیگر از هنرمندان شرکت کننده در چهارمین برنامه آواها و نواها از روستای اسفندآباد نیزکه زندگی خود را از راه کارگری اداره می کند گفت:فقط در زمان جشنواره ها از ما دعوت به ارائه برنامه می شود در حالی که این برنامه ها که مورد استقبال مردم قرار گرفته است باید در طول سال بارها اجرا شود که هم زمینه تشویق هنرمندان و هم باعث پرکردن اوقات فراغت مردم شود که مکان های تفریحی مناسبی در ابرکوه ندارند.

وی همچنین از شنیدن این مسئله که ممکن است شامل بیمه هنرمندان شود بسیار خرسند است و اظهار امیدواری می کند که این کار فارغ از قوانین دست و پاگیر هر چه زودتر انجام شود و آن را یکی از حمایت هایی می داند که با عث دلگرمی است.

ساخت مستند موسیقی سنتی در دستور کار قرار گیرد

حمید رضا بصیری از فعالان هنری نیز که در اجرای بسیاری از برنامه های هنری حضور دارد اظهار داشت: موسیقی سنتی در بطن جامعه ابرکوه قرار دارد و سینه به سینه تاکنون به ما رسیده است و باید با جان و دل در حفظ آن کوشا باشیم.

وی افزود:ساخت مستندهای مناسب در این زمینه و ارائه آن در برنامه های مختلف هنری می تواند علاوه بر آشنایی مردم باعث ترویج آن شود.

بصیری یادآور شد: برای ساخت این مستندها باید با توجه به این که این موسیقی ها در برنامه های خاصی از جمله کشاورزی و مراسم ازدواج اجراء می شود در همان مکان ها نیز تهیه شود تا تأثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

یک کارشناس هنری در پاسخ به این سوال که برای حمایت از موسیقی سنتی و به خصوص هنرمندان فعال در این عرصه چه باید کرد اظهار داشت:تقویت گروه های موسیقی تشکیل شده در شهرستان و خصوصأ توجه به هنرمندان روستایی یک ضرورت است.

برنامه های کارشناسانه تداوم یابد

جواد عادل افزود:دعوت و حضور مستمر این گروه ها خصوصأ جوانان و نوجوانان علاقه مند به موسیقی سنتی در برنامه های عمومی و جشنواره های محلی، یکی از راهکارهای موجود در این زمینه است.

وی افزود:باید فارغ از مسائل سیاسی به همه هنرمندان آماتور شهرستان در تمام سنین و گروه ها توجه کرد و برنامه ها ی کارشناسی شده هنری در شهرستان تداوم پیدا کند.

عادل یادآور شد:تقدیر از همه هنرمندان شهرستان  و به خصوص کسانی که در عرصه موسیقی به فعالیت می پردازند باید جدی گرفته شود و مسائل معیشتی هنرمندان و به خصوص بحث بیمه آنان دنبال شود و همچنین موسیقی حرفه ای نیز  باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

یک سالن مناسب در ابرکوه وجود ندارد

یکی از فعالین هنری ابرکوه که یاری رسان بسیاری از فعالیت های هنری در زمینه صوت و تصویر است اظهار داشت: یکی از مسائلی که اجرای تمام برنامه های هنری در شهرستان را با مشکل مواجه می کند وجود حتی یک سالن مناسب است و همین مسئله هنرمندان و برگزار کنندگان این گونه برنامه ها را با مشکل مواجه ساخته است.

میثم درخشنده فر افزود: امشب چندین بار با قطع برق در سالن مواجه شدیم و با وجودی که در هوای گرم مردم از وسائل سرمایشی محروم شدند به جهت عدم کشش برق برای استفاده از امکانات صوتی و تصویری مناسب نیز دچار مشکل شدیم.

وی یادآور شد: جشنواره سال گذشته در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که با توجه به این که سالن فوق پاسخگوی حضور علاقه مندان نبود جشنواره چهارم به این سالن منتقل شد که تا حدود بسیاری مشکلات کمبود فضا حل شد ولی مشکلات دیگری مانند برق اجرای برنامه را با اخلال مواجه کرد.

مسئول کانون بسیج هنرمندان ابرکوه نیز که از سومین دوره اجرای آن را در دست داشته است اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در اجرای برنامه های هنری در شهرستان کمبود بودجه است.

کمبود اعتبارات اصلی ترین مشکل اجرای برنامه های هنری است

محمد رضا اکبری که خود یکی از هنرمندان پیشکسوت در عرصه تئاتر و نمایش است افزود: گروه های هنری در این شهرستان یکی از عمده ترین مشکلات را نبود اعتبارات کافی می دانند زیرا اجرای برنامه های هنری نیازمند هزینه کرد بالاست و این مسئله با توجه به این که هنرمندان شهرستان بسیار پراکنده هستند بسیار نمود پیدا می کند و برای جمع کردن این گروه ها هزینه های بیشتری نیاز است.

وی با اشاره به تلاش های کانون بسیج هنرمندان در طی  چند ماهی که از آغاز فعالیت آن می گذرد افزود:بیش از 20 برنامه به بسیج هنرمندان استان برای اجرا در سال جدید پیشنهاد شده است که چهارمین جشنواره آواها و نواها یکی از این برنامه ها بود که با استقبال بسیار خوبی انجام شد.

اکبری اظهار داشت:بودجه های بسیج هنرمندان با توجه به تنوع فعالیت ها نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد و ارگان های فرهنگی و همچنین بودجه های فرهنگی ادارات باید در این زمینه یاری رسان هنرمندان شهرستان باشد.

 وی افزود: به نظر من اگر بودجه های فرهنگی فوق به صورت متمرکز در بسیج هنرمندان که مجموعه ای فعال از هنرمندان عرصه های مختلف را در خود جای داده است هزینه شود شاهد کارهای بزرگ فرهنگی در این شهرستان خواهیم بود.

 مسئول انجمن موسیقی شهرستان نیز اظهار داشت:مشکل مهم هنرمندان عرصه موسیقی عدم توجه مسئولان است.

حسین آقایی افزود:حضور مسئولان اجرایی در این گونه برنامه ها مایه تشویق هنرمندانی است که بدون هیچ کمکی به اجرای برنامه می پردازند که کمتر شاهد آن هستیم.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 17
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 201
  • بازدید ماه : 538
  • بازدید سال : 4,035
  • بازدید کلی : 74,019